PENANAMAN NILAI TOLERANSI MELALUI PEMBELAJARAN ISMUBA DI SMK MUHAMMADIYAH 2 TULUNGGUNG
PDF

Keywords

Cultivating the Value of Tolerance
Learning Ismuba

How to Cite

Muslih, M., Faridi, F., & Romelah, R. (2021). PENANAMAN NILAI TOLERANSI MELALUI PEMBELAJARAN ISMUBA DI SMK MUHAMMADIYAH 2 TULUNGGUNG. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 300-316. https://doi.org/10.21274/taalum.2021.9.2.300-316

Abstract

Abstract: This study aims to describe the value of tolerance instilled in SMK Muhammadiyah 2 Tulungagung and the process of planting it to students. This research uses a qualitative approach with the type of case study, the place of research is at SMK Muhammadiyah 2 Tulungagung. The research data were obtained from the principal, Ismuba teacher and students using observation, interview and documentation techniques. Data analysis uses data reduction, data presentation and conclusion drawing by checking the validity of the data in the form of credibility and confirmability. The results showed that the cultivation of tolerance values ​​in SMK Muhammadiyah 2 Tulungagung was carried out through Ismuba learning materials which contained tolerance values. The process of planting through active learning both in terms of theory and practice. In ensuring success in instilling the value of tolerance, the school makes direct observations of both the status of active students and alumni. They are monitored regularly without them knowing by involving all teachers. From this evaluation, it was found that there were no cases of intolerance and blasphemy against multicultural values ​​by active students and alumni

https://doi.org/10.21274/taalum.2021.9.2.300-316
PDF

References

Arifin, Syamsul. “Rekontruksi Al Islam Kemuhammadiyahan (AIK) Perguruan Tinggi Muhammadiyah Sebagai Praksis Pendidikan Nilai.” Jurnal Edukasi 13, no. 2 (2015).

Basri, Hasan. Penanaman Nilai-Nilai Multikultural Melalui Pendidikan Agama Islam Di SMK Triatma Jaya Semarang. Semarang: UIN Walisongo, 2017.

Estetika, Rio. “Analisis Kelayakan Buku Ajar Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Berwawasan HAM Untuk SMA/MA/SMK Terbitan Maarif Institute Dan Majelis Dikdasmen Pimpinan Pusat Muhammadiyah (Tinjauan Dari Segi Materi Dan Metodologi Pembelajaran) .” Jurnal Tajdida 14, no. 2 (2016).

Fitriyah, Lailatul. “Pendekatan Student Centered Learning (SCL) Dalam Surah Al Kahfi.” Jurnal Ta’limuna 9, no. 1 (2020).

Hanum, Farida, and Setya Raharja. “Pengembangan Model Pembelajaran Multikultural Terintegrasi Mata Pelajaran IPS Di Sekolah Dasar.” Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan 6, no. 2 (2013).

Marta, Rustono Farady, and Jean Sierjames Rieuwpassa. “Identifikasi Nilai Kemajemukan Indonesia Sebagai Identitas Bangsa Dalam Iklan Mixagrip Versi Keragaman Budaya.” Jurnal Kajian Komunikasi 6, no. 1 (2018).

Naim, Ngainun, and Achmad Syauqi. Pendidikan Multikultural Konsep Dan Aplikasi. Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2008.

Nidhom, Afifun, and Supriyadi. Pendidikan Al Islam Untuk SMA/SMK/MA Muhammadiyah Kelas XI. Surabaya: Majelis Dikdasmen PWM Jawa Timur., 2013.

Nururhuda, Achmat. “Evaluasi Kurikulum Al Islam Kemuhammadiyahan Dan Bahasa Arab Berbasis Integratif-Holistic Di SMA Muhammadiyah 1 Muntilan.” Jurnal Tarbiyatuna 9, no. 2 (2018).

Rahman, Budhy Munawwar. Pendidikan Karakter: Menghidupkan Nilai Untuk Pesantren, Madrasah Dan Sekolah. Jakarta: Lembaga Sosial Agama dan Filsafat (LSAF)., 2015.

Rizqiany, Ukhiya. “Nilai Toleransi Dalam Pendidikan Agama (Telaah Silabus Dan Perspektif Guru Pendidikan Agama Islam, Kristen, Dan Katolik Di Smk Negeri 1 Karangawen Dan Smk Bhakti Nusantara Mranggen Kabupaten Demak).” Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Salatiga, 2017.

Sholikin. “Ketrampilan Guru Bahasa Inggris Aliyah Dalam Membuka Dan Menutup Pelajaran.” Jurnal Diklat Keagamaan 12, no. 2 (2018).

Staibu, Waslah. “Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Menerapkan Pendidikan Multikultural Di Sekolah Menengah Atas Negeri (SMAN) Perkotaan Jombang Jawa Timur.” Jurnal At Turats 12, no. 1 (2018).

Subur. “Materi, Metode, Dan Evaluasi Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an.” Jurnal Penelitian Agama 17, no. 1 (2016).

Sukirno. “Pembelajaran IPS Dengan Pendekatan Konstruktivisme.” Jurnal Seuneubok Lada 2, no. 1 (2015).

Suprapto. “Membina Relasi Damai Antara Mayoritas Dan Minoritas (Telaah Kritis Atas Peran Negara Dan Umat Islam Dalam Mengembangkan Demokrasi Di Indonesia).” Jurnal Analisis 12, no. 1 (2012).

Syahmidi. “Implementasi Pendidikan Multikultural Dengan Model Kepemimpinan Demokratis Kepala Sekolah Menengah Atas Katolik St. Petrus Kanisius Palangka Raya.” Jurnal Studi Agama dan Masyarakat 8, no. 2 (2014).

Wakit, Saipul. “Peran Pendidikan Al Islam Dan Kemuhammadiyahan Dalam Meningkatkan Perilaku Keberagaman Siswa SMA Muhammadiyah 1 Rambipuji Jember.” Jurnal Penelitian IPTEKS 2, no. 3 (2016).

Zahro. “Strategi Pembelajaran Literasi Sains Untuk Anak Usia Dini.” Jurnal Ilmiah Potensia 4, no. 2 (2019).

Zaidah, Ratna. “Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Pengembangan Silabus Kurikulum 2013 Melalui Pendekatan SGM.” Jurnal Kinerja Kependidikan 2, no. 2 (2020).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Downloads

Download data is not yet available.