Historisasi Pendidik dari Masa ke Masa
PDF

Keywords

educators
teacher
historization

How to Cite

Bahri, S. (2017). Historisasi Pendidik dari Masa ke Masa. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 321-350. https://doi.org/10.21274/taalum.2017.5.2.321-350

Abstract

In the days of the Salaf scholars, the profession of teachers had a glorious position. However, in Indonesia, at the beginning after independence, the teaching profession was a despised profession and was not appreciated at all, but now teachers are getting a bit more glorious places. This is because teacher professionalism is more appreciated and teachers' welfare is improved. Indeed, in the days of scholars salaf first, educators or teachers get a noble place, but when the new order shifted into perspective Oemar Bakri, now in the third Millennium era, the teacher returned to get a glorious place.
https://doi.org/10.21274/taalum.2017.5.2.321-350
PDF

References

Abu Hamid, Al-Ghazali. Ihya’ Ulum ad Din juz I. Beirut: Dar al Kutub al Ilmiyah, 1996.

Akhyak. Profil Pendidik Sukses: Sebuah Formulasi dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi. Surabaya: eLKAF, 2005.

Al-Thabrani. Mu’jam Ausath Lithabrabi juz 11. Mauqi’ul Jami’il Hadits: al-Maktabah al-Syamilah, 2005.

Arifin, M. Kapita Selekta Pendidikan (Islam dan Umum). Jakarta: Bumi Aksara, 1995.

As-Suyuthi, Jalaludin. Jami’al Hadits juz 18. Mauqi’u al-Jami’ al-Hadits: al-Maktabah al-Syamilah, 2005.

Aziz,Abdul. Filsafat Pendidikan Islam. Surabaya: eLKAF, 2005.

Badudu, J.S., dan Sutan Mohammad. Kamus Umum Bahasa Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1996.

Depdikbud. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 1990.

Djamarah, Syaiful Bahri. Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif (Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis). Jakarta: PT Rineka Cipta, 2005.

Echols, John M. dan Hassan Shadili. Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: PT. Gramedia, 1996.

Fathurrohman, Muhammad, dan Sulistyorini. Meretas Pendidik Berkualitas dalam Pendidikan Islam: Menggagas Pendidik atau Guru yang Ideal dan Berkualitas dalam Pendidikan Islam. Yogyakarta: Teras, 2012.

Fathurrohman, Muhammad. Konsep Pemikiran Pendidikan Islam al-Ghazali dan al-Zarnuji. Jakarta: SBMB Rumah Cinta Ilmu, 2017.

Hamalik,Oemar. Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2006.

Hasbullah. Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2003.

Kunandar. Guru Profesional Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Persiapan Menghadapi Sertifikasi Guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2007.

Langgulung, Hasan. Pendidikan Islam Menghadapi Abad 21. Jakarta: Pustaka al Husna, 1998.

Moleong, Lexy J. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya, 1990.

Muhadjir, Noeng. Metodologi Penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin, 1998.

Munardji, Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bina Ilmu, 2004.

Nata, Abuddin. Perspektif Islam Tentang Pola Hubungan Guru-Murid: Studi Pemikiran Tasawuf al-Ghazali. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2001.

Ramayulis. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia, 2006.

Rosyadi, Khoiron. Pendidikan Profetik, Cet.1. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2004.

Sholeh, Asrorun Ni’am. Membangun Profesionalitas Guru. Jakarta: Elsas, 2006.

Sudarma, Momon. Profesi Guru Dipuji, Dikritisi dan Dicaci. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2013.

Sulistiyorini. Manajemen Pendidikan Islam. Surabaya: eLKAF, 2006.

Syah, Muhibbin. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2007.

Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan Dalam Perspektif Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2005.

Tilaar, H.A.R. Membenahi Pendidikan Nasional. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2002.

Undang-Undang RI Nomor 20 Tahun 2003 Tentang SISDIKNAS. Bidang DIKBUD KBRI Tokyo: Tidak Diterbitkan.

Usman, M. Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2006.

Yamin, Martinis. Profesionalisasi Guru dan Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press, 2007.

Yuliharti. Hakikat Pendidikan dalam Perspektif Islam dalam Potensia. Jurnal Kependidikan Islam, Vol.2. No. 1, Juni 2003.

The author has full rights to the articles that has been sent to Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam. The author is responsible for the originality of the articles and all the references used in the journal script.

Downloads

Download data is not yet available.