Kebijakan Peningkatan Mutu Santri melalui Pendidikan Berbasis Entrepreneurship
PDF

Keywords

the policy of entrepreneurship education
Pesantren
Life Skill Education

How to Cite

Aziz, S., & Fajriyah, F. (2017). Kebijakan Peningkatan Mutu Santri melalui Pendidikan Berbasis Entrepreneurship. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 351-368. https://doi.org/10.21274/taalum.2017.5.2.351-368

Abstract

Research on the policy of increasing the quality of santri-based entrepreneurship in boarding school is caused by oblique image of society to pesantren salaf which only able to produce cadre of scholars but poor in development of santri entrepreneurship. Consequently alumni of salaf pesantren who do not have formal education majority can not take part in developing economic independence. Different from pesantren Al-Falah, entrepreneurship education shaped life skills development into vision and excellent programs for every santri. Extracting data in this research using observation method, interview and documentation. While data analysis is done through process of data reduction, display data and conclusion and verification. The results of this study indicate that pesantren has implemented a policy of improving the quality of santri optimally through the formulation of policies in accordance with the vision and mission of pesantren, policy implementation through life skills education and policy control through monitoring, evaluation and reward.
https://doi.org/10.21274/taalum.2017.5.2.351-368
PDF

References

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2014.

Engkoswara dan Komariah, Aan. 2011. Administrasi Pendidikan. Bandung; Alfabeta, 2011.

Hasbullah, H. M. Kebijakan Pendidikan dalam Perspektif Teori, Aplikasi, dan Kondisi Objektif Pendidikan di Indonesia. Jakarta: PT. Raja Grafindo, 2015.

Hasyim, M. Yusuf. “Peranan dan Potensi Pesantren dalam Pembangunan”, dalam Oepen, Manfred dan Karcher, Wolfgang (ed). Dinamika Pesantren dalam Pendidikan dan Pengembangan Masyarakat, terj. Sonhaji Saleh. Jakarta: P3M, 1988.

Horikoshi, H. Kiai dan Perubahan Sosial, terj. Umar Balasin dkk. Jakarta: P3M, 1987.

Imron, Ali. Kebijaksanaan Pendidikan di Indonesia; Proses, Produk dan Masa Depannya. Jakarta: Bumi Aksara, 2008.

Muhaimin. Manajemen Pendidikan. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2009.

Nata, Abuddin (ed). Sejarah Pertumbuhan dan Perkembangan Lembaga-lembaga Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Grasindo, 2001.

Nugroho, Riant. Public Policy. Jakarta: PT. Elex Media Komputindo, 2014.

Profil Pondok Pesantren Salaf Al-Falah Tinggarjaya Jatilawang, diambil pada tanggal, 18 Juli 2016.

Sam, Nur. ‘Pengembangan Komunitas Pesantren”, dalam Aziz, Moh. Ali (ed), Dakwah Pemberdayaan Masyarakat: Paradigma Aksi Metodologi. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2005.

Subarsono, AG. Analisis Kebijakan Publik: Konsep, Teori dan Aplikasi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

Sugiyono. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta, 2013.

Sulthon, M. dan Khusnuridlo, M. Manajemen Pondok Pesantren dalam Perspektif Global. Yogyakarta: LakSbang Pressindo, 2006.

Syam, Nur. “Kepemimpinan dalam Pengembangan Pondok Pesantren”, dalam A. Halim dkk. (ed), Manajemen Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2005.

Tim Penyusun. Ensiklopedi Nasional Indonesia. Jakarta: Cipta Adi Pustaka, 1990.

Wawancara dengan Gus Hasan selaku pengasuh di Pondok Pesantren Salafi Al-Falah Tinggarjaya Jatilawang pada tanggal, 18 Juli 2016.

Wawancara dengan Gus Hasan selaku pengasuh di Pondok Pesantren Salaf Al-Falah Tinggarjaya Jatilawang pada tanggal, 14 Juli 2017.

The author has full rights to the articles that has been sent to Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam. The author is responsible for the originality of the articles and all the references used in the journal script.

Downloads

Download data is not yet available.