Penerapan Media Roda Putar untuk Meningkatkan Gramatika Bahasa Arab di MA Assunniyyah Kencong
PDF

Keywords

Rotating wheel media, Arabic grammar, learning media.

How to Cite

Furoidah, A. (2022). Penerapan Media Roda Putar untuk Meningkatkan Gramatika Bahasa Arab di MA Assunniyyah Kencong. Al-Tadris: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10(2), 218-234. https://doi.org/10.21274/tadris.2022.10.2.218-234

Abstract

Abstract

Arabic grammar is the science of legislation and rules in Arabic or better known as nahwu and shorof. Learning Arabic grammar for students is not easy, boring learning and containing memorizing materials makes students' interest in learning and students' abilities in learning materials decrease. The use of rotary wheel media can help students improve Arabic grammatical skills. This study aims to describe the application of the rotating wheel media to improve Arabic grammatical skills. The results of the application of this rotating wheel show that the majority of students are capable of learning Arabic grammar based on assessment indicators. This rotary wheel media can be used as an alternative media in Arabic learning to improve Arabic grammar skills for students.

https://doi.org/10.21274/tadris.2022.10.2.218-234
PDF

References

Hamzah, H., Utami, L. S., & Zulkarnain, Z. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Roda Putar Fisika Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. ORBITA: Jurnal Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 5(2), 77-81.
Haqqi, Kasyifatul. 2020. Implementasi Media Roda Putar dalam pengenalan isim dan fi’il untuk meningkatkan minat belajar siswa di madrasah tsanawiyyah ma’arif Nu Kencong Tahun pelajaran 2020/2021 (studi kasus: kelas IX). Skripsi Institut Agama islam Al-Falah Assunniyyah kencong Jember.
Hs, A. I., & Suriningsih, W. M. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Permainan Roda Putar Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Arab Di Taman Kanak-Kanak. Al-Athfaal: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 291-303.
https://kbbi.web.id/roda, Kamus Besar Bahasa Indonesia versi online
Huda, N. F. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Spinning Wheel dalam Pembelajaran Qawa> id Nahwu. Lisanan Arabiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 4(2), 155-174.
Ili, L., Handayani, G., & Saputra, N. (2021). PENERAPAN MEDIA RODA PUTAR PUZZLE PINTAR UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 83-90.
Istiqomah, H. (2020). TATHBÎQ AL LU’BATAIN “HIMS AL FI’L" WA" AL ‘IDD WA AL TASHFÎQ" FÎ SMP PLUS CORDOVA BANYUWANGI. Al Mi'yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3(1), 63-90.
Mulyani, S. (2020). Metode Pembelajaran Gramatika Bahasa Arab (Telaah Buku Al-Lubab Quantum Reading Book Karya Ahmad Fakhruddin). Akademika: Jurnal Keagamaan dan Pendidikan, 16(2), 221-236.
Nuzulia, N., & Zain, E. K. M. M. (2020). Pengembangan Media Roda Putar Pada Mata Pelajaran Ips Berbasis HOTS Keragaman Suku Dan Budaya Kelas 4 Di MI PSM Padangan Kabupaten Tulungagung. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 5(1), 67-79.
Rohmah, M. M., & Saputra, E. R. (2021). Roda Putar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Matematika Di SD. Wahana Sekolah Dasar, 29(2), 80-83.
Sari, Y. A., Bahar, A., & Rohiat, S. (2017). Studi perbandingan pembelajaran kooperatif menggunakan media kartu pintar dan kartu kemudi pintar. Alotrop, 1(1).
Solichah, M. A., Hartatik, S., & Ghufron, S. (2020). Meta-Analisis Pengaruh Penggunaan Media Roda Putar Terhadap Hasil Belajar Matematika di Sekolah Dasar. Wahana Sekolah Dasar, 28(2), 51-59.

Downloads

Download data is not yet available.