SUFISM AND HYBRID SPIRITUALITY
Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman Vol 14 No 01 June 2020
PDF

Keywords

Cirebon
Islam
Sufism
Brai Arts

How to Cite

Hajam, H., Sanusi, A., & Padiarta, A. (2019). SUFISM AND HYBRID SPIRITUALITY. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 14(1), 117-130. https://doi.org/10.21274/epis.2019.14.1.117-130

Abstract

This article aims to discuss a Sufi-inspired traditional art and performance popular in Cirebon, the so-called “Brai”. The Brai is a traditional Islamic Sufism music popular among the Cirebonese. This traditional music combines sounds, lyrics, and dance that invite the practitioners and audiences to exercise the spiritual stages through music. The Brai performance follows the hierarchy of Sufi-state of minds and spiritual stages (suluk and raka’at). Thus, as this article argues, the Brai is a par excellence model for the entanglement between Islam and local culture. The Brai is indeed a way of the Cirebonese both to introduce Sufi-form of Islam and provides a performance where the profane arts and spiritual-Islamic Sufims are mutually entangled.

https://doi.org/10.21274/epis.2019.14.1.117-130
PDF

References

Azra, Azyumardi, Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVIII, Bandung: Mizan, 2004.

Beatty, Andrew, Variasi Agama di Jawa, trans. Achmad Fedyani, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada, 2001.

Durkheim, Emile, Sejarah Agama: The Elemetary of The Religious Life, trans. Inyak Ridwan Muzir, Jakarta: IRCiSoD, 2001.

Eliade, Mircea, Mitos Gerakan Kembali yang Abadi, trans. Cuk Ananta, Yogyakarta: IKON, 2002.

Geertz, Clifford, Abangan, Santri, Priyayi, trans. Aswab Mahasin, Jakarta: PT Dunia Pustaka Jaya, 1989.

______ Negara Teater, trans. Hartono Hadikusumo, Yogyakarta: Yayasan Bentang Budaya, 2000.

Harsojo, Pengantar Antropologi, Jakarta: Bina Cipta, 1977.

Henry Chambert-Loir and Claude Guillot, Ziarah dan Wali di Dunia Islam, Jakarta: PT Serambi Ilmu Semesta, 2007.

Fandy Hutari, Hiburan Masa Lalu dan Tradisi Lokal: Kumpulan Esai Seni, Budaya, dan Sejarah Indonesia, Yogyakarta: Insist Press, 2011.

Kuntowijoyo, Tema Islam dalam Pertunjukan Rakyat Jawa: Kajian Aspek Sosial, Keagamaan, dan Kesenian, Yogyakarta: Proyek Penelitian & Pengkajian Kebudayaan Nusantara, 1987.

Koentjaraningrat, Pengantar Ilmu Antropologi, Jakarta: Rineka Cipta, 1981.

Koesoemah, Wahyoe, Sekilas Tentang Prajurit Keraton-Keraton di Cirebon, UPTD Pelayanan Informasi Budaya-Pariwisata & Dinas Pemuda Olahraga Kebudayaan & Pariwisata Kota Cirebon, 2013.

Masud, Abdurrahman, Dari Haramain ke Nusantara: Jejak Intelektual Arsitek Pesantren, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2006.

Muhaimin, A.G., “Pesantren and Tarekat in the Modern Era: An Account on the Transmission of Traditional Islam in Java” Studia Islamika Vol 4. No. 1, 1997.

______ The Islamic Tradition of Cirebon: Ibadat dan Adat among Javanese Muslims, Monash: ANU Press, 1995.

______ Islam dalam Bingkai Budaya Lokal: Potret dari Cirebon, Jakarta: PT. Logos Wacana Ilmu, 2001.

Mulyati, Sri, Tasawuf Nusantara Rangkaian Mutiara Sufi Terkemuka, Jakarta: Kencana, 2006.

Nasution, Harun, Islam Ditinjau dari Berbagai Aspeknya, Jakarta: UI-Press, 2008.

______ Teologi Islam Aliran Aliran Sejarah Analisa Perbandingan, Jakarta: UI-Press, 2006.

______ Falsafah dan Mistisisme dalam Islam, Jakarta: Bulan Bintang, 2008.

Netton, Tan Richard, Dunia Spiritual Kaum Sufi, trans. Machnun Husein, Jakarta: Srigunting, 2001.

Rosidin, Didin Nurul, Sheikh Nurjati: Sosok Penggerak Islamisasi Pra Wali Songo di Cirebon Abad ke 15, Cirebon: Puslittan, 2014.

______, dkk. Kerajaan Cirebon, Jakarta: Puslitbang Lektur dan Khazanah

Keagamaan, Badan Litbang & Diklat Kementerian Agama RI, 2013.

Rucita, Wayang Golek Cepak Cirebon, Cirebon: UPTD Pelayanan Informasi Budaya & Pariwisata & Dinas Pemuda Olahraga Kebudayaan & Pariwisata Kota Cirebon, 2014.

Suriasumantri, Jujun S., “Penelitian Ilmiah, Kefilsafatan, dan Keagamaan; Mencari Paradigma Kebersamaan,” Mastuhu & M. Deden Ridwan (eds.) Tradisi Baru Penelitian Agama Islam: Tinjauan Disiplin Ilmu, Bandung: Nuansa & Jarlit, 2000.

Shihab, Alwi, Akar Tasawuf di Indonesia antara Tasawuf Sunni dan Falsafi, Jakarta: Pustaka IMaN, 2009.

Sharon Joy Siddique, “The Relics of the Past: A Sociological Study of the Sultanates of Cirebon, West Java,” Thesis (Ph.D), Germany: Universitat Bielefeld, 1977.

Supartono, Ilmu Budaya Dasar, Bogor: Galia Indonesia,1983.

Syamsudin, Sahiron, dkk., Hermeneutika al-Qur’an Mazhab Yogya, Yogyakarta: Forstudia & Islamika, 2003.

Siradj, Said Aqil, Tasawuf sebagai Kritik Sosial Mengedepankan Islam sebagai Inspirasi Bukan Aspirasi, Bandung: Mizan, 2006.

Subagja, Rachmat, Agama Asli Indonesia, Jakarta: Sinar Harapan & Cipta Loka Caraka Foundation,1981.

Supriatno, Ziarah Makam Sunan Gunung Jati Dimata Orang Kristen: Silang Sengketa Teologi, Budaya, dan Tradisi, Cirebon: Fahmina Institute, 2007.

Taufik Abdullah, (ed.), Ensiklopedia Tematis Dunia Islam Asia Tenggara, Jakarta: PT Ichtiar Baru Van Hoeve, 2002.

Taufiq H Idris, Mengenal Kebudayaan Islam, Surabaya: PT Bina Ilmu,1983.

Wahidin, Dede, Kompilasi Kesenian Tradisional Cirebon, Cirebon: Disporbudpar Kota Cirebon, 2013.

______ Deskripsi Kesenian Cirebon, Cirebon: Disbudpar Kabupaten Cirebon, 2004.

Whitehead, A.N., Symbolism, Cambridge: Cambridge University Press, 1928.

Wildan, Dadan, Sunan Gunung Jati antara Fiksi dan Fakta: Petuah, Pengaruh dan Jejak-Jejak Sang Wali di Tanah Jawa, Ciputat: Saliam, 2012.

Zaenal Masduqi, dkk., Islamisasi, Suksesi Kepemimpinan, dan Awal Munculnya Kerajaan Islam Cirebon: Kajian dan Penulisan Sejarah Kesultanan Cirebon, Puslitbang Lektur & Khazanah Keagamaan Balitbang Diklat Kementrian Agama RI, Jakarta, 2012.

______ Cirebon: Dari Kota Tradisional ke Kota Kolonial, Cirebon: Nurjati Press, 2011.

Interview with Dakina, Monday, November 23, 2015.

Interview with Among, Thursday, November 26, 2015.

Interview with Karmina, Saturday, November 28, 2015.

Creative Commons License

Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.