Abstract
The purpose of this research and development is to produce a learning media Flip Digital Learning as a medium for learning storytelling for 10th grade SMA/MA students. This is an innovative step to support online learning which has been experiencing obstacles. With this media, students are expected to have enthusiasm during learning activities. Based on the due diligence conducted by experts and teachers, the media feasibility percentage was obtained by 97% from experts and 93% from teachers. While the results of limited trials conducted on students obtained results of 89%. This data can be believed that this media is very good so that it can support the achievement of learning objectives.
References
Anas, M. (2014). Alat Peraga dan Media Pembelajaran. Jakarta: Pustaka Education.
Budiasni, N. W. N., & Darma, G. S. (2020). Corporate Social Responsibility dalam Ekonomi Berbasis Kearifan Lokal di Bali. Bali: Nilacakra.
Dewi, F. (2015). Proyek Buku Digital: Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Calon Guru Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Jurnal Pendidikan ke-SD-an, 9(2), 220–224. https://doi.org/10.1037/10522-098
Fahriyanti, A. J. E., Prasetya, C. I., & Wantoro, R. (2021). Pengembangan Media “ Klik Aja ” dalam Pembelajaran Daring Menyampaikan Teks Berita bagi Siswa Kelas VIII. Mardibasa: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 385–417.
Falahudin, I. (2014). Pemanfaatan Media dalam Pembelajaran. Jurnal Lingkar Widyaiswara, 1(4), 104–117.
Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93–97. http://ejurnal.mercubuana-yogya.ac.id/index.php/Prosiding_KoPeN/article/view/1084/660
Handayani, H., Putra, F. G., & Yetri, Y. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Macromedia Flash. Jurnal Tatsqif: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Pendidikan, 16(2), 186–203. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i2.160
Hasyyati, & Zulherman. (2021). Pengembangan Media Evaluasi menggunakan Mentimeter untuk Meningkatkan Keaktifan Siswa pada Pembelajaran Daring. Jurnal Basicedu, 5(4), 2550–2562.
Martani, K. D. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Digital Book Menggunakan Aplikasi Anyflip untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Mengidentifikasi Unsur Intrinsik Cerita Siswa Kelas 4 SDN Bagusan Kecamatan Parakan Kabupaten Temanggung. JP3 (Jurnal Pendidikan dan Profesi Pendidik), 6(1). https://doi.org/10.26877/jp3.v6i1.7296
Nabilah, N., & Wahyuningsih, U. (2021). Pengembangan Handout Digital Anyflip pada Materi Menganalisis Limbah Busana Sub Tema Outer Origami. Jurnal Tata Busana, 10, 38–46.
Nurita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah, dan Tarbiyah, 3(1), 171–187. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1321/2/022099
Purnama, S. (2013). Metode Penelitian dan Pengembangan (Pengenalan untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab). LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 4(1), 19–32. https://doi.org/10.21927/literasi.2013.4(1).19-32
Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 1193–1202.
Surjono, H. D. (2017). Multimedia Pembelajaran Interaktif. Yogyakarta: UNY Press.
Tetep, Suherman, A., Dimyati, E., Hermansyah, Melati, P., & Darojat, A. (2020). Penggunaan Aplikasi Mentimeter dalam Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 pada MGMP PPKn Kabupaten Garut. Jurnal PEKEMAS Pengabdian kepada Masyarakat, 3(2).