Kesalahan Berbahasa Lisan Penutur BIPA dalam Kanal YouTube “Sarah Johnson”
pdf

Keywords

error analysis
spoken Indonesian
BIPA speakers
YouTube

Abstract

This study aims to examine the language errors made by BIPA speakers on Sarah Johnson's YouTube channel. The method used is descriptive qualitative method. Data collection was carried out by looking at two videos on Sara Johnson's YouTube channel and then transcribing the recordings into writing. The analysis are carried out by reducing data, presenting data, and concluding research results. The aims of this research are (1) to describe errors in Indonesian pronunciation. In Indonesian pronunciation errors, 3 types of errors were found caused by phoneme changes, 2 forms of errors caused by adding and subtracting phonemes, and 2 forms of errors caused by pausing errors; (2) describe errors in the formation of Indonesian words. In the errors in the formation of Indonesian words, 6 forms of errors were found in the use of affixes, and 4 forms of errors in the choice of words; (3) errors in sentence construction in Indonesian. In the errors in the preparation of Indonesian sentences, 1 form of language error was found which was caused by ambiguity in the sentence, so that overall 18 forms of Indonesian language errors were found in this study. Errors in spoken language on the YouTube account "Sarah Johnson" are caused by errors or errors experienced by Sarah Johnson. This error is also caused by the influence of the mother tongue (interlingual) and also the lack of understanding and complexity of the second language that is less mastered (intralingual).

https://doi.org/10.21274/jpbsi.2023.3.1.22-35
pdf

References

Ainie, L. Z., & Andajani, K. (2023). Kesalahan Berbahasa Indonesia oleh Penutur Asing dalam Akun YouTube Tomohiro Yamashita. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 5, 87–102.

Amelia, T. (2019). Penggunaan Kata Depan Di Dan Ke serta Awalan Di- dan Ke- pada Penulisan Surat Resmi SMP Islamiyah Ciputat. Skripsi Tidak Diterbitkan. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah.

Aprilia Risti, Dyah Ayu, Lukluk Rahmadhani, Y. A. U. (2019). Analisis Struktur dan Makna Modalitas Perkiraan ~Souda, ~Youda dalam Kalimat Bahasa Jepang. Jurnal Taiyou, 02(01), 90–95.

Hanifah, R., Santoso, A., & Susanto, G. (2020). Kesalahan Klausa dalam Karangan Mahasiswa BIPA Tingkat Pemula. Jurnal Pendidikan, 5(2007), 447–453.

Iriany, R., & Tenriana, N. (2021). Analisis Kesalahan Penyusunan Kalimat Efektif dalam Karangan Deskriptif pada Siswa Kelas XI SMA Jaya Negara Makassar. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 627–640.

Irwansyah, D. (2008). Mistakes, Errors, dan Learner Languages dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Skripsi Tidak Diterbitkan. Lampung: STAIN Jurai Siwo Metro.

Maharani, A. (2020). Pemakaian Diksi dalam Penulisan Caption Media Sosial Instagram. Diksi, 28(2), 179–189.

Masitoh, T. (2018). Analisis Ketepatan Penggunaan Imbuhan Ke-an dan Imbuhan Di- pada Karangan Eksposisi. MODELING: Jurnal Program Studi PGMI, 5(1), 31–38.

Muzaki, H., & Darmawan, A. (2022). Analisis Kesalahan Berbahasa Lisan pada Kanal YouTube Fouly. Metalingua, 7, 55–62.

Pambudi, T. R. (2017). Analisis Kesalahan Kalimat pada Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sumpiuh Kabupten Banyumas. Tojah, 7(2), 585–597.

Rahmawati, M. A. S. M. L. E. (2021). Kesalahan Bentukan Kata Berafiks dalam Tulisan Mahasiswa BIPA. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa dan Sastra, 6(1), 24–29.

Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif (Qualitative Data Analysis). Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81.

Rismaya, R., & Riyanto, S. (2021). Kekeliruan Pelafalan Fonem dalam

Kosakata Bahasa Indonesia oleh Vlogger Asing Berbahasa Indonesia. Kajian Linguistik dan Sastra, 6(1), 1–16.

Saddhono, M. Y. A. K. (2018). Tendesi Kesalahan Sintaksis Bahasa Tulis Pemelajar Bahasa Indonesia bagi Penutur Asing (BIPA). Jurnal Pendidikan, 2(1), 137–166.

Soekanto. (2018). Kemampuan Berbicara Siswa Kelas V SD Negeri 1 Margamulya Lampung Selatan. Jurnal Kata, 5(9), 1–8.

Suparsa, I. N. (2021). Penyebab Kesalahan Penggunaan Lafal Bahasa Indonesia Standar bagi Penutur Bahasa Arab yang Telah Belajar Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Bahasa dan Sastra Indonesia, November, 10–19.

Suroso. (2018). Bidang-Bidang Kesalahan dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia sebagai B-2. Prosiding Seminar Nasional, 1–9.

Uripah. (2014). Analisis Kesalahan Penggunaan Kalimat Imperatif V-Nasal dan V-Te Kudasai Bahasa Jepang. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Yuna, S. (2006). Metodologi Penyusunan Studi Kasus. Jurnal Keperawatan Indonesia, 10(2), 76–80.

Downloads

Download data is not yet available.