TAFSIR ALIF LAM MIM KYAI SHALIH DARAT
PDF

How to Cite

Setiawan, H. (2018). TAFSIR ALIF LAM MIM KYAI SHALIH DARAT. Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 6(1), 37-62. https://doi.org/10.21274/kontem.2018.6.1.37-62

Abstract

Alif lām mim as FawātiAs-suwar in the form of al-ahruf almuqattaah is always  debated by many mufassirs. The majority of mufassirs do not interpret this word, except by saying wallahu alam. Even though there were some mufassirs who tried to interpret it, such as Ar-raziy and Ibn Arabi. This effort was also applied by Indonesian scholars like Kyai Salih Darat in his interpretation of Fai Al-rahman fi Tarjamah alKalām al-Mālik Al-Daiyyān. The results of the study showed that in interpreting the word alif lām mīm, Kyai Salih Darat was heavily influenced by the thought of Ibn Arabi and al-Razī, thus interpreting the verse in two versions. First, alif implies the first form (al-wujud al-awwual), that is Allah, lām implies the middle form (al-wujud al-mutawassi) which is Jibril, while mīm implies the last form, namely Muhammamad. The second version, alif implies the knowledge of shari'ah, lām implies knowledge of the tariqah and mīm requires the science of nature.

Keywords: Alif-lam-mim, Kyai Salih Darat, Tafsir Fai AlRahmān

 

Alif lām mīm (الم) merupakan fawātiḥ As-suwar berupa al-aḥruf almuqaṭṭa’ah yang diperdebatkan oleh para mufasir. Mayoritas mufasir tidak menafsirkan lafadz tersebut, kecuali dengan kata wallahu ‘alam. Meski bvhnbhbvegitu tetap ada sebagian mufasir yang berupaya mentakwilkannya, sepertihalnya Ar-raziy dan Ibnu ‘Arabi. Upaya itu juga berlaku di Nusantara sebagaimana yang dilakukan oleh Kyai Shalih Darat dalam tafsirnya Faiḍ Al-rahmān fi Tarjamah alKalām al-Mālik Al-Daiyyān. Hasil kajian menunjukkan bahwa dalam menafsirkan lafadz alif lām mīm, Kyai Shalih Darat banyak dipengaruhi oleh pemikiran Ibnu Arabi dan al-Razī, sehingga menafsirkan ayat tersebut dalam dua versi. Pertama, alif mengisyaratkan wujud pertama (al-wujud al-awwual) yaitu Allah, lām mengisyaratkan wujud tengah (al-wujud al-mutawassiṭ) yaitu Jibril, sedangkan mīm mengisyaratkan wujud terakhir, yaitu Muhammamad. Versi kedua, alif mengisyaratkan ilmu syari’at, lām mengisyaratkan ilmu thariqah dan mīm menginyaratkan ilmu hakikat.

Kata kunci: Alif-lam-mim, Kyai Shalih Darat, Tafsir Faiḍ AlRahmān

https://doi.org/10.21274/kontem.2018.6.1.37-62
PDF

Downloads

Download data is not yet available.