Epistemology Abed Al-Jabiri And Its Relevance In The Context Of Islamic Studies In Indonesia
pdf

Keywords

Islamic, Epistemology, Islamic Studies.

How to Cite

Riady, A. S. (2020). Epistemology Abed Al-Jabiri And Its Relevance In The Context Of Islamic Studies In Indonesia. Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 8(2), 203-224. https://doi.org/10.21274/kontem.2020.8.2.203-224

Abstract

Abstract

This article departs from the fact that Muslims today are experiencing setbacks from various sides. Therefore, philosophers, scientists, and many scholars provide an alternative solution to address such facts, including Abed al-Jabiri. Abed al-Jabiri born, grow, and develop the idea in Morocco. Before plunging into the intellectual world, he was active in the political party with the thought of which tends to be socialist-Marxist. As for the product, the idea can be found in his book entitled Naqdu-l-‘Aqli al-Arabi (Criticism of Reason Arabic) with a thickness of about 1200 pages. Abed al-Jabiri divides the three epistemologies of knowledge of Muslims, namely Bayani that lineup text, offered with a base experience of intuition, and Burhani with a base of reality that is supported with common sense. While the relevance of the third classification is for the study of Islam can be used to map the religious movement in Indonesia. In addition, it can also be used as a departing point to examine the phenomenon of religious diversity through the approach of integrative.

Keywords: Islamic, Epistemology, Islamic Studies.

Abstrak

Artikel ini berangkat dari fakta bahwa umat Islam hari ini mengalami kemunduran dari berbagai sisi. Maka dari itu, para filsuf, ilmuwan, dan ulama banyak memberikan alternatif solusi untuk menjawab fakta tersebut, termasuk Abed al-Jabiri. Abed al-Jabiri lahir, tumbuh, dan mengembangkan gagasannya di Maroko. Sebelum terjun ke dunia intelektual, ia sempat berkiprah di partai politik dengan pemikiran yang cenderung sosialis-marxis. Adapun produk gagasannya dapat ditemukan di bukunya yang berjudul Naqdu-l-‘Aqli al-Arabi (Kritik Nalar Arab) dengan tebal sekitar 1200-an halaman. Abed al-Jabiri membagi tiga epistemologi pengetahuan umat Islam, yakni bayani yang berbabis teks, irfani dengan basis pengalaman intuisi, dan burhani dengan basis realitas yang didukung dengan akal. Sedangkan relevansi dari ketiga klasifikasi tersebut untuk studi Islam dapat digunakan untuk memetakan gerakan keagamaan yang ada di Indonesia. Selain itu juga dapat digunakan sebagai titik berangkat untuk mengkaji fenomena keagamaan yang beragam melalui pendekatan yang integratif.

Kata Kunci : Islam, Epistemologi, Studi Islam.

https://doi.org/10.21274/kontem.2020.8.2.203-224
pdf

References

Abdullah, Amin. 2002. “Al-Ta’wil Al-‘Ilmi: Ke Arah Perubahan Paradigma Penafsiran Kitab Suci,” dalam Amin Abdullah, Dkk., Tafsir Baru Studi Islam dalam Era Multikultural. Yogyakarta: IAIN Su-Ka dan Kurnia Kalam Semesta

_____________. 2015. Studi Agama-Normativitas Atau Historisitas?. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Al Makin. 2017. Antara Barat dan Timur; Batasan, Dominasi, Relasi, dan Globalisasi. Yogyakarta: Suka Press

Bagir, Haidar dan Ulil Abshar Abdalla. 2020. Sains Religius Agama Saintifik. Bandung: Penerbit Mizan

Baso, Ahmad (ed). 2017. Al-Jabiri, Eropa, dan Kita; Dialog Metodologi Islam Nusantara Untuk Dunia. Jakarta: Pustaka Afid

Damanik, Nurliana. 2019. “Muhammad Abid Al-Jabiri”. Al-Hikmah: Jurnal Theosofi dan Peradaban Islam, 1(2)

Darmawan, Andy, dkk. 2005. Pengantar Studi Islam. Yogyakarta: Pokja Akademik UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

Faiz, Fahruddin. 2020. Lintasan Perspektif; Ihwal Pemikiran dan Filsafat. Yogyakarta: MJS Press

Fitrianah, Rossi Delta. 2018. “Ibnu Rusyd (Averroisme) dan Pengaruhnya di Barat”. El-Afkar: Jurnal Pemikiran Keislaman dan Tafsir Hadis, 7(1)

Mahfudh, Hasan. 2016. “Dari ‘Abid Al-Jabiri Tentang Epistemologi Arab Islam”. Dialogia: Jurnal Studi Islam dan Sosial. 13(1)

Masduqi, Irwan. 2009. “Kritik Nalar Arab Dalam Perspektif Abid Al-Jabiri”. Tribakti: Jurnal Pemikiran Keislaman. 20(1)

Nur, Azhar. 2011. “Sejarah Islam di Maroko”. Jurnal Adabiyah. 11(1)

Pribadi, M. 2017. “Sumbangan Al-Khalīl dalam Perkembangan Nahwu Arab”, Adabiyyāt: Jurnal Bahasa dan Sastra, 1(1)

Rahmadi. 2020. “Epistemologi Arab-Islam Muhammad Abid Al-Jabiri”, Jurna Tarbawi. 7(01)

Rizal, Syamsul. 2014. “Epistemologi Filsafat Islam dalam Kerangka Pemikiran Abid Al-Jabiri”. Jurnal At-Tafkir. 7(1)

Rozi, Achmad bahrur. 2018. “Menimbang Gagasan Epistemologi Islam Al-Jabiri Sebagai Solusi Kebangkitan Islam Modern”. Empirisma Jurnal Pemikiran dan Kebudayaan Islam 27(2)

Santoso, Triwibowo Budi. 2004. Teori Sosiologi Modern Edisi Keenam, George Ritzer dan Douglas J. Goodman. Jakarta: Kreasindo

Downloads

Download data is not yet available.