HAMZAH FANSURI’S PHILOSOPHICAL TASAWWUF: A CONCEPT OF WUJUDIYYAH
PDF

Keywords

Kalam thought
Hamzah Fansuri
Wujudiyah
Pemikiran Kalam

How to Cite

Saputra, G. (2023). HAMZAH FANSURI’S PHILOSOPHICAL TASAWWUF: A CONCEPT OF WUJUDIYYAH. Kontemplasi: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin, 10(2), 235-256. https://doi.org/10.21274/kontem.2022.10.2.235-256

Abstract

 This research focuses on the kalam thought of Hamzah Fansuri, a well-known Sufi in Nusantara. Many view Hamzah Fansuri's teachings as promoting pantheism, the belief that the universe is a manifestation of God. This research uses the library method and is descriptive-analytical, describing Hamzah Fansuri's thought and analyzing his kalam thought. The results of the research show that Hamzah Fansuri's kalam thought is oriented towards the concept of wujudiah, the belief that the highest truth of human faith is ma'rifat, a state where one is united with God. In the process, a salik (Sufi traveler) needs the guidance of a guru or mursyid who will help them achieve the true level of ma'rifat and reach the level of self-annihilation (Fana' fi Allah). The wujudiyah concept of Hamzah Fansuri has a wide influence and gives a falsafi color to the Sufi tradition that developed in Nusantara. Hamzah Fansuri is an early Islamic figure in Nusantara who played an important role in the development of Islam in Indonesia.

https://doi.org/10.21274/kontem.2022.10.2.235-256
PDF

References

Abd. Rahim, Y. (1995). Posisi Tasawuf dalam Sistem Kekuasaan di Kesultanan Button Pada Abad ke-19. INIS.
Abdul, H. (2001). Tasawuf yang Tertindas: Kajian Hermeneutika terhadap karya-karya Hamzah Fansuri. paramadina.
Abdul, H. W. (2008). Sumbangan Sastrawan Ulama Aceh dalam Penulisan Naskah Melayu. Lekture Keagamaan, 6, 1.
Abdullah, H. (1980). Perkembangan Ilmu Tasawuf dan Tokoh-tokohnya di Nusantara. Al-Ikhlas.
Abdurrahman, W. (2001). Antara Tasawuf Sunni dan Tasawuf Falsafi (pengantar) dalam M. Alwi Shihab, Islam Sufistik: “Islam Pertama” dan pengaruhnya hingga kini di Indonesia. Mizan.
Achmad, C. (2002). Makna Kematian Syeikh Siti Jenar. PT Serambi Ilmu Semesta.
Ali. (1987). Pengantar Ilmu Tasawuf. Pedoman Ilmu Jaya.
Amsal Bakhtiar. (2005). Filsafat Agama. PT. Raja Grafindo Persada.
Annemarie, S. (1975). Dimensi Mistik Dalam Islam. Pustaka Firdaus.
Azyumardi Azra. (1995). Jaringan Ulama Timur Tengah dan Kepulauan Nusantara Abad XVII dan XVII. Mizan.
Azyumardi Azra. (2002). Islam Nusantara: Jaringan Global dan Lokal. Mizan.
Claude & Ludvik Kalus, G. (2007). Batu Nisan Hamzah Fansuri. Depbudpar.
Claude & Ludvik Kalus, G. (2009). Batu Nisan Hamzah Fansuri. Terjemahan Alam Tamadun Melayu, 1.
Drewes dan Brakel. (1986). The Poems of Hamzah Fansuri. Dordrecht-Holland: Foris Publication.
Fauziah, M. (2013). Pemikiran Tasawuf Hamzah Fansuri. Jurnal Substansia, 15(2), 289–304.
Hamzah, F. (1933). Asrar Al-Arifin dalam Johan Doorenbos, De Geschriften Van Hamzah Pansoeri (Leiden). N.V v.h Batteljee & Terpstra.
Harun Nasution. (1999). Falsafah dan Mistisme dalam Islam. Bulan bintang.
Heri MS, F. dkk. (2008). Ensiklopedia Tasawuf (Angkasa (ed.)).
Kautsar Azhari. (1995). Ibn Al-Arabi: Wahdat Al-Wujud dalam perdebatan. paramadina.
Koentjaraningrat. (1993). Metode-Metode Penelitian Masyarakat. PT Gramedia Pustaka Utama.
M. Sholihin. (2001). Sejarah dan Pemikiran Tasawuf di Indonesia. Pustaka Setia.
Machasin. dkk. (2013). Syeikh Yusuf Tentang Wahdat al-Wujud Suntingan dan Analisis Intelektual naskah Qurra al-Ain. Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.
Machasin, dkk. (2013). Syeikh Yusuf Tentang Wahdat al-Wujud Suntingan dan Analisis Intelektual Naskah Qurrat al-ain. Puslitbang Lektur dan Khazanah Keagamaan Litbang dan Diklat Kementerian Agama RI.
Miftah, A. (2013). Sufi Nusantara: Biografi, Karya Intelektual dan Pemikiran Tasawuf. Ar-Ruzz Media.
Muhammad, S. (2014). Sufisme Syekh Siti Jenar, Kajian Kitab Serat dan Suluk Syekh Siti Jenar. Narasi.
Ni’am, S. (2017). Hamzah Fansuri: Pelopor Tasawuf Wujudiyah Dan Pengaruhnya Hingga Kini Di Nusantara. Epistemé: Jurnal Pengembangan Ilmu Keislaman, 12(1), 261–286. https://doi.org/10.21274/epis.2017.12.1.261-286
Peter, R. (2001). Islam and Malay-Indonesia Word: Transmission and Responses. Hurst & Company.
Sangidu. (2003). Ikan Tunggal Bernama Fadhil Karya Syaikh Hamzah Fansuri: Analisis Semiotik. Humaniora, 15(2), 191–199.
Shihab, M. A. (2001). Islam Sufistik, “Islam Pertama” dan Pengaruhnya hingga Kini di Indonesia. Mizan.
Sudrajat, A. (2019). Pemikiran Wujudiyah Hamzah Fansuri Dan Kritik Nurudin Al-Raniri. Humanika, 17(1), 55–76. https://doi.org/10.21831/hum.v17i1.23123
Syed Muhammad, N. al-A. (1970). The Mysticism of Hamzah Fansuri. University oh Malaya Press.
T.Ibrahim, A. (1992). Dari Babad dan Hikayat Sampai Sejarah Kritis. Gadjah Mada University Press.
Zamakhsyari, D. (2011). Tradisi Pesantren: Studi Pandangan Hidup Kyai dan Visinya Mengenai Masa Depan Indonesia (LP3ES (ed.); Cet IX).
Zukarnain Yani. (2012). Syair Burung Pingai Karya Hamzah. Wordpress.Com. https://zulkarnainyani.wordpress.com/2009/05/19/syair-burung-pingai-karya-hamzah-fansuri-kajian-analisis-tematik/

Downloads

Download data is not yet available.