Abstract
Educators are beginning to recognize the importance and benefits of introducing pupils to biodiversity and associated issues. Generic criteria for successfully planning and developing a skills-based resource for Islamic perspective biodiversity education are described. The criteria presented here are general to be applied to any biodiversity education and they form a useful framework to construct a resource. Without such a framework there is danger that the biodiversity concept could be misrepresented.References
Arends, R.I. Learning to Teach (Belajar untuk Mengajar). Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.
Bucaille, M. Sains dalam Al-Qur’an dan Injil. Yogyakarta: Balqist, 2011
Campbell & Mitchell. Biologi. Jakarta: PT Erlangga, 2004.
Daryanto. Panduan Proses Pembelajaran Kreatif & Inovatif. Jakarta: AV Publisher, 2009.
Desmita. Psikologi Perkembangan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2008.
Elliot, P & Barker, S. Planning a Skill-Based Resource for Biodiversity Education. Journal Biological Education 34 (4): 123-127, 2000.
Herabudin. Ilmu Alamiah Dasar. Bandung: Pustaka Setia, 2010.
Jasin, M. Ilmu Alamiah Dasar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2008.
Jeffries, M.I. Biodiversity and Conservation Second Edition. New York: Routledge, 2006.
Jumin, H.B. Sains dan Teknologi dalam Islam Tinjauan Genetis dan Ekologisi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2012.
Mokoginta. Pengertian Keterampilan dan Jenisnya. http://rapendik.com/program/pengayaan-pembelajaran/keterampilan/2118-pengertian-ketrampilan-dan-jenisnya, 2012. Diakses tanggal 9 Oktober 2013.
Muhfahrotin. Meningkatkan Pemahaman Konsep Keanekaragaman Hayati melalui Implementasi Strategi Pembelajaran STAD pada Siswa SMA di Kota Metro Lampung. Jurnal Berkala Penelitian hayati Edisi Khusus: 3E (37-40), 01 Desember 200-.
Mushaf Al-Mizan. Al-Qur’an Disertai Terjemahan dan Transliterasi. Bandung: Al-Mizan Publishing House, 2007.
Neolaka, A. Kesadaran Lingkungan. Jakarta: PT Rineka Cipta, 2008.
Poedjiadi, A. Sains Teknologi Masyarakat (Pembelajaran Kontekstual Bermuatan Nilai). Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005.
Sudrajat. Sumber Belajar untuk Mengefektifkan Pembelajaran Siswa, 2008). http://akhmadsudrajat.wordpress.com/2008/04/15/sumber-belajar-untuk-mengefektifkan-pembelajaran-siswa/diakses. Diakses tanggal 9 Oktober 2013.
Tutik, T,T. & Trianto. Pengembangan Sains dan Teknologi Berwawasan Lingkungan Perspektif Islam. Jakarta: Prestasi Pustaka, 2008.
Undang-Undang No. 5 tahun 1994 tentang Pengesahan United Nations Convention Biological Diversity (Konvensi PBB Mengenai Keanekaragaman Hayati). Jakarta: Menteri Negara Sekretaris Negara RI, 1994.
Warsita, B. Teknologi Pembelajaran Landasan & Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.
Wulandari, T. Encyclopedia Sains. Jakarta: PT Erlangga, 2008.
Yamin, M. Paradigma Pendidikan Konstruktivistik. Jakarta: Gaung Persada Press, 2008.
Zulfiani. Ilmu Pengetahuan Alam. Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Islam Depag RI, 2009.
The author has full rights to the articles that has been sent to Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam. The author is responsible for the originality of the articles and all the references used in the journal script.