Pendidikan Islam Inklusif-Multikultural dalam Perspektif Teori Gestalt
PDF

How to Cite

Yusuf, M. (2014). Pendidikan Islam Inklusif-Multikultural dalam Perspektif Teori Gestalt. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 195-214. https://doi.org/10.21274/taalum.2014.2.2.195-214

Abstract

Islamic education is mostly dominated by the inherited construction of classical-scholastic epistemology where there is less appreciation of the dynamics and development of life which are increasingly complex and diverse. Many religious groups have the ideology leading to the truth which is excessive, unilateral, and exclusive. This is the reason why it is important to develop a paradigm of inclusive-multicultural education, the process of developing the full potential of human beings who appreciate plurality and heterogeneity as a consequence of the diversity of cultural, ethnic, tribal and flow (religion). At this point, Gestalt theory can be used as a surgical glasses in viewing the problem. According to Gestalt theory, diversity is a part / piece of totality that must be construed as a whole, not simply interpreted in bits and pieces. Overall, it would be more meaningful than just a piece or pieces that are not obscure. Therefore, understanding pluralistic inclusive life will give understanding of exclusion in Islamic education.

https://doi.org/10.21274/taalum.2014.2.2.195-214
PDF

References

Abdullah, M. Amin, Islamic Studies di Perguruan Tinggi: Pendekatan Integratif-Interkonektif, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2006.

--------, Agama, Ilmu dan Budaya dalam pendekatan integratif-interkonektif keilmuan, sambutan dalam pengukuhan sebagai anggota AIPI pada Komisi Kebudayaan, Yogyakarta: 17 Agustus 2013.

--------, dkk, Tafsir Baru Studi Eslam dalam Era Multikultural, Yogyakarta: Panitia Dies IAIN Sunan Kalijaga Yogyakarta ke 50 dan Kurnia Alam Semesta, 2002.

--------,”Etika Tauhidik Sebagai Dasar Kesatuan Epistemologi Keilmuan Umum dan Agama [Dari Paradigma Positivistik-Sekjularistik ke Arah Teoantroposentrik-Integralistik]”, dalam M.Amin Abdullah, dkk., Integrasi Sains Islam Mempertemukan Epistemologi Islam dan Sains, Yogyakarta: Pilar Relegia dan SUKA Press, 2004.

--------, Pendidikan Agama Era Multikultural-Multireligius, Jakarta: PSAP, 2005.

Abu Zayd, Nasr Hamid, Mafhum al-Nash: Dirasat fi Ulum al-Qur’an (Beirut: al-Markaz al-Thaqafi al-Arabi, cet. V, 2000

Arif, Mahmud “Epistemologi Pendidikan Islam” Disertasi tidak diterbitkan, Yogyakarta: PPs UIN Sunan Kalijaga, 2006.

--------, Pendidikan Islam Transformatif, Yogyakarta: LKiS, 2008.

Assegaf, Abd. Rachman, Aliran-Aliran dalam Pendidikan Islam, Materi Power Point Program Pascasarjana Doktor (S3) Kependidikan Islam, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2014

Barbour, Ian G, Isu dalam Sains dan Agama, Yogyakarta: UIN SUKA, 2006.

--------, Issues in Science and Religion, New York: Harper Torchbook, 1996.

Chalmers, AF, Apa itu yang Dinamakan Ilmu, Jakarta: Hasta Mitra, 1983.

Dawam, Ainurrafiq, Emoh Sekolah, Yogyakarta: Inspeal ahimsa Karya Press, 2003.

Hamid Abu Zayd, Nasr , Mafhum al-Nash: Dirasat fi Ulum al-Qur’an, Beirut: al-Markaz al-Thaqafi al-Arabi, cet. V, 2000.

Hidayat, Komaruddin dan Muhammad Wahyuni Nafis, Agama Masa Depan Perspektif Filsafat Perenial, Jakarta: Paramadina, 1995.

Hinnels, John R, The Routledge Companion to the Study of Religion, London: Routledge, 2005.

http://dreaming-of-impian.blogspot.com/2013/11/resume-teori-gestalt.html, diunduh pada tanggal 29 September 2014.

http://id.wikipedia.org/wiki/Gestalt#Penggunaan, diunduh pada tanggal 10 Oktober 2014

Jabiri, Muhammad Abid al-, Takwin al-’Aql al-’Araby, Beirut : al-Markaz al-Taqhafy al-’Araby, 1990.

--------, Bunyah al-’Aql al-Araby: Dirasat Tahliliyah Naqdiyyah li Nazm al-Ma’rifah fi al-Saqifah al-’Arabiyah, Beirut: Markaz Dirasat al-Wihdah al-’Arabiyyah, 1990.

Martin, Richard C., Approaches to Islam in Religious Studies, Tucson: The University of Arizona Press, 1985.

Musa, Mencari titik persinggungan antara Sains dan Agama, Yogyakarta: Jurnal Sosiologi Reflektif, Volume 7, Nomor 1, Oktober 2012.

Muliadi, Erlan, Urgensi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Berbasis Multikultural Di Sekolah, Jurnal Pendidikan Islam::Volume I, Nomor 1, Jun_ 2012/1433.

Minhaji, Akh, ”Transformasi IAIN Menuju UIN, Sebuah Pengantar, dalam M.Amin Abdullah, dkk., Integrasi Sains Islam Mempertemukan Epistemologi Islam dan Sains, Yogyakarta: Pilar Relegia dan SUKA Press, 2004

Nata, Abuddin, Metodologi Studi Islam, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada: 2010

Naim, Ngainun dan Achmad Sauqi, Pendidikan Multikultural: Konsep dan aplikasi, Yogyakarta: Ar Ruzz Media Group, 2008.

Nata, Abuddin, Metodologi Studi Islam, Jakarta: PT Raja Grafindo Persada: 2010.

Qomar, Mujamil,. Epistemologi Pendidikan Islam Dari Metode Rasional Hingga Metode Kritik, Jakarta: Erlangga, 2005

Rolston III, Holmes, Ilmu dan Agama: Sebuah Survey Kritis, Yogyakarta: UIN Sunan Kalijaga, 2006.

Sagala, Syaiful, Konsep dan Makna Pembelajaran, Bandung: Alfabeta, 2003.

saeed, Abdulllah, Pemikiran Islam sebuah pengantar, (Yogyakarta: Baitul Hikmah Press, 2014

Shihab, Alwi, Islam Inklusif menuju sikap terbuka dalam beragama, Cet. 3, Bandung: Mizan, 1998

Sudais, Al Qur’an Digital: Al Qur’an dan Terjemahnya, (Zoxcell)

Suharyanta dan Sutarman, Epistemologi Keilmuan Interkonektif-Integratif, Mukaddimah, Vol. 18, No. 1, 2012.

Suyudi, M., Pendidikan dalam perspektif Al Quran, Integrasi Epistemologi bayani, burhani dan irfani, Yogyakarta: Mikraj, 2005

The author has full rights to the articles that has been sent to Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam. The author is responsible for the originality of the articles and all the references used in the journal script.

Downloads

Download data is not yet available.