Peran Kepala Madrasah Sebagai Motivator dan Inovator Peningkatan Mutu Lembaga
PDF

How to Cite

Munardji, M. (2014). Peran Kepala Madrasah Sebagai Motivator dan Inovator Peningkatan Mutu Lembaga. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), 255-270. https://doi.org/10.21274/taalum.2014.2.2.255-270

Abstract

Improving the quality of education is closely related to improving human resource. Meanwhile, the quality of human resources at school is a partly relied to the quality of the principal. A principal is responsible to the success or failure of education. The problem lies upon the difficulty to find a credible principal who can manage the institution quite well. The jobs of a principal are (1) encourage the teachers to have continuous professional development, (2) become role model for everybody at school, (3) make innovation for the institution.

https://doi.org/10.21274/taalum.2014.2.2.255-270
PDF

References

Bafadal, Ibrahim, “Proses Perubahan di Sekolah Studi Multisitus Pada Tiga Sekolah Dasar Yang Baik di Sumekar”, Disertasi, Program Pasca sarjana Universitas Negeri Malang, Malang, t.t.

Beck dan Murphy, The Four Imperative a Successfull School, Thousand Oasks: Californian Crowin Press Inc, 1996

Dirawat, dkk., Pengantar Kepemimpinan Pendidikan, Surabaya: Usaha Nasional, 1986

Edmonds, R. Some School Work and More Can Social Policy.9 (2) New York: Cassel, 1979

Hallinger & K. Lethwood, Introduction: Exploring the Impact of Principal Leadership, School Effectiveness and School Improvement, London: t.p, 1994

Hasyim, Farid, Strategi Madrasah Unggul, Yogyakarta: Prismasophie, 2009

Jamaluddin., “Hubungan antara Kepemimpinan Kepala Sekolah Kemampuan Mengajar Guru, Status Sosial Ekonomi Orang tua, Status Akademis, Motivasi Belajar Fasilitas, Belajar dengan Mutu Lulusan SMU di Kabupaten Malang”, Desertasi tahun 2002.

Liphan J. M, The Principal: Concept, Competencies and Cases, New York: Longman, Inc, 1985

Maimun, Agus dan Agus Zaenul Fitri, Madrasah Unggulan: Lembaga Pendidikan Alternatif di Era Kompetitif. Malang: UIN-MALIKI Press, 2010)

Milton, Carles R., Human Behavior in Organisation: Three Levels of Behavior, New York: Prentice-Hall, Inc, Engliwood Cliffs, 1981

Mulyadi, Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengembangkan Budaya Mutu Malang: UIN-Maliki Press, 2010

Mulyasa, E., Manajemen Berbasis Sekolah, Konsep, Strategi dan Implementasi, Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2003

Mulyasa, E., Menjadi Kepala Sekolah Profesional dalam Konteks Menyukseskan MBS dan KBK, Bandung: Remaja Rosdakarya, 2005

Munro, Inovasi Pendidikan, Bandung: CV Alfabeta, 1987

Prabowo, Sugeng Listyo, Manajemen Pengembangan Mutu Sekolah/Madrasah Malang: UIN-Malang Press, 2008

Pullan, Micael, The Meaning of Educational Change, USA: OISE Press, 1982

Sa’ud, Udin Syaefudin, Inovasi Pendidikan, Bandung: CV Alfabeta, 2010

Subandiyah, Inovasi Pnedidikan di Sekolah, Jakarta: PT Raja Grasindo Persada, 1992

Sulistiyani, Ambar Teguh, & Rosidah, Manajemen Sumber Daya Manusia: Konsep, Teori dan Pengembangan dalam Konteks Organisasi Publik, Yogyakarta: Graha Ilmu, 2003

Umaedi, Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Sekolah: Sebuah Pendekatan Baru dalam Pengelolaan Sekolah untuk Peningkatan Mutu, Jakarta: Depdikbud, Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pendidikan Menengah Umum, 1999

Wahjosumidjo, Kepemimpinan Abad XXI, Jakarta: PT Terapan Masa PGRI, 1998

The author has full rights to the articles that has been sent to Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam. The author is responsible for the originality of the articles and all the references used in the journal script.

Downloads

Download data is not yet available.