Analisis Kesalahan Ejaan dalam Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 14 Surakarta
pdf

Keywords

spelling errors
descriptive text

Abstract

Language errors are the symptoms that cannot be separated from language learning. Language errors are often found in the description text of students' works. This research aims to describe the errors in writing Indonesian language spelling in a collection of descriptive text works by grade VII students of SMP Negeri 14 Surakarta. This research is a descriptive research which uses a qualitative approach. The data sources for this research are 12 descriptive texts by grade VII students of SMP Negeri 14 Surakarta. The data in this research are spelling errors in 12 student description texts. Data collection uses documentation techniques. This research is carried out with the steps of (1) collecting sample data sources; (2) analyzing data and finding spelling errors in data sources; (3) classifying errors; (4) describing spelling errors in the data; (5) evaluating errors and finding corrections. The results show that there are 108 spelling errors in the descriptive text of the students' works at SMP Negeri 14 Surakarta. These spelling errors include errors in writing capital letters, writing prepositions, writing abbreviations, writing punctuation, writing repeated words, and writing affixes.

https://doi.org/10.21274/jpbsi.2023.3.1.1-10
pdf

References

Apriliana, A. C. dan Martini, A. (2018). Analisis Kesalahan Ejaan dalam Karangan Narasi pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Kecamatan Sumedang Selatan. Primary Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 227-232.

Fuad, Z. A. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan pada Teks Deskripsi Mahasiswa PGSD STKIP Bina Bangsa Getsempena. Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 336-342.

Gunawan, H. I. dan Retnawati S. (2017). Analisis Kesalahan Ejaan pada Makalah Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan

Ilmu Pendidikan Universitas Pamulang. EDUKA: Jurnal Pendidikan, Hukum, dan Bisnis. 2(2), 1-7.

Hamlan, K. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Kata pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Banawa Kelas VIII SMP Negeri 1 Banawa Kabupaten Donggala Sulawesi Tengah. Jurnal Bahasa dan Sastra, 3(3).

Khusna, S. J. dan Mulyaningtyas, R. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Berbasis Model Project Based Learning. Kolase: Jurnal Pendidikan Bahasa Sastra dan Budaya, 1(2), 1-9

Kurniawati, P. (2017). Analisis Metode Pembelajaran Membaca dan Menulis Permulaan pada Siswa Kelas I SDN Pesanggrahan 02 Kota Batu. Skripsi Tidak Diterbitkan. Malang: Universitas Muhammadiyah Malang.

Munaroh, M. dan Rosalina, S. (2023). Analisis Kesalahan Ejaan dalam Menulis Teks Deskripsi Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Cilebar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 216-228

Pitaloka, T. (2019). Analisis Kesalahan Ejaan pada Penyusunan Karangan Teks Deskriptif Sekolah Dasar. JANACITTA: Journal of Primary and Children’s Education, 2(1), 12-17.

Qhadafi, M. R. (2018). Analisis Kesalahan Penulisan Ejaan yang Disempurnakan dalam Teks Negosiasi Siswa SMA Negeri 3 Palu. Jurnal Bahasa dan Sastra. 3(4).

Yeni, P. (2021). Analisis Kesalahan Berbahasa pada Teks Deskripsi Siswa Kelas VII MTS Islamiyah Blora. Jurnal Pendidikan Edutama, 1-6.

Downloads

Download data is not yet available.