Abstract
This Classroom Action Research (PTK) aims to improve the quality of learning outcomes in writing observation report texts for class VIII D students at SMP Negeri 5 Surakarta using the field trip method. The subjects of this research were 32 students in class VIII D of SMP N 5 Surakarta for the 2024/2025 academic year, consisting of 18 male students and 14 female students. The object of this research is the ability to write text reports on student observations through the implementation of the learning model Project Based Learning and field trip method. This research was designed in two cycles, namely cycle I and cycle II. The success criteria for this research are determined based on students' achievement of grades in accordance with (KKTP), which was set at 78. The research results showed that learning using the field trip method in cycle I and cycle II succeeded in improving students' writing learning outcomes in compiling the text of the Observation Result Report (LHO). This is proven by the increase in the average student score from 71.5 with a percentage of 41% in cycle I, to 84.6 with a percentage of 81% in cycle II.
References
Arnesih, I. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Prosedur Menggunakan Metode Field Trip pada Siswa Kelas VIII A SMP Negeri 1 Blanakan Tahun Pembelajaran 2018/2019. JPG: Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 4(1), 22-30.
Herawati, A. (2022). Penerapan Strategi Graphic Organizer Venn Diagram untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi. Ide Guru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(2), 221-228.
Julaeha, S. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Field Trip untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menulis Puisi. JPG: Jurnal Penelitian Guru FKIP Universitas Subang, 1(02), 310-323.
Khairunnisa, K. (2022). Meningkatkan Kemampuan Menulis Puisi Siswa Menggunakan Metode Field Trip. Indonesian Journal of Educational Development (IJED), 2(4), 617-627.
Nirwana, F. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi dengan Menggunakan Metode Field Trip Siswa Kelas X Mipa 1 SMA Negeri 1 Darul Imarah. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 4(1).
Kementerian Pendidikan Nasional. Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah
Sanita, S., Marta, R., & Nurhaswinda, N. (2020). Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi dengan Metode Pembelajaran Field Trip. Journal on Teacher Education, 2(1), 239-246.
Simatupang, F. T., Heeji, K., & Syahfitri, D. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran Field Trip untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Menulis Puisi di SMP Negeri 2 Pangururan Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Bahasa Indonesia Prima (BIP), 4(1), 226-233.
Susilowati, D. (2018). Penelitian Tindakan Kelas (PTK) Solusi Alternatif Problematika Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edunomika, 2(01), 36—46.
Yulia, W. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi dengan Menggunakan Metode Field Trip. Diksatrasia: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(2), 349-357.
Yuliati, T., & Martuti, N. K. T. (2014). Efektivitas Penerapan Metode Field Trip untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kepedulian Siswa terhadap Lingkungan. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 2(2), 178-186.
