Penerapan Model Pembelajaran Kartu Arisan untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa pada Materi Perbandingan
PDF

Keywords

arisan cards
achievements
comparisons

How to Cite

Surya, L., Sumadji, S., & Suwanti, V. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kartu Arisan untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa pada Materi Perbandingan. Jurnal Tadris Matematika, 2(2), 139-150. https://doi.org/10.21274/jtm.2019.2.2.139-150

Abstract

The purpose of this research is to find out how the application of the Arisan Card learning model improve students' mathematics learning achievement. This research is a Classroom Action Research. Subjects of this study were students of class VII-B SMP PGRI 6 Malang. Data collection procedures in this study are tests, observations and field notes. The results of this study are the completeness of students in the activities of the first cycle 60.71% and the second cycle 89.28% and the observation results of the first cycle teacher, observer I 76.06%, observer II 75.21% and second cycle observer I 88.03% observer II 85.47% and for the observations of students I observer I cycle 73.50%, observer II 70.94% and second cycle observer I 85.47%, observer II 84.61%. Based on the results of the study, the Arisan Card learning model’s steps are: 1) dividing students into groups by emphasizing the circular sitting formation; 2) distribute the answer papers to each group; 3) put the questions into arisan bottle and then shaken and poured; 5) asks one of the groups holding the answer paper to move forward and present it to the class; 6) if the answer is correct then the group gets points.
https://doi.org/10.21274/jtm.2019.2.2.139-150
PDF

References

Arfiah, S. (2017). Penerapan Metode Kerja Kelompok untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VC SD Negeri 004 Tembilahan Kecamatan Tembilahan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(1), 267–275. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v6i1.4106

Cleopatra, M. (2015). Pengaruh Gaya Hidup dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(2), 168–181. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i2.336

Hariyanti, F. (2015). Pembelajaran Kooperatif dengan Teknik Kartu Arisan pada Materi Barisan dan Deret aritmatika di Kelas XI-APK SMK Negeri 3 Bangkalan. APOTEMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 1(2), 87–98.

Indriani, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kartu Arisan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 1 Koto Gasib Kabupaten Siak. AKSIOMATIK: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 7(2), 46–54. Retrieved from https://journal.uir.ac.id/index.php/AKS/article/view/2403

Kushartanti, A. (2009). Perilaku Menyontek Ditinjau dari Kepercayaan Diri. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 11(2), 38–46. https://doi.org/10.23917/indigenous.v11i2.1658

Malalina. (2018). Model Kooperatif Tipe Kartu Arisan dalam Materi Belah Ketupat dan Layang-layang. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia (pp. 842–848). Retrieved from http://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/etnomatnesia/article/view/2427

Megantorowati, P. T. (2012). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Teknik Kartu Arisan dalam Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. MATHEdunesa, 1(1). Retrieved from https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/mathedunesa/article/view/252

Sahputra, R. M., & Amri, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Kartu Arisan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas XI Is SMA Negeri 7 Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Geografi, 2(2).

Sanjaya, W. (2010). Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group.

Sumadji. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 5(2), 653–662. https://doi.org/10.21067/jip.v5i2.799

Susanti, I. G. A. A. A., Pudjawan, K., & Riastini, P. N. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kartu Arisan untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V Semester Ganjil SD No 2 Mendoyo. MIMBAR PGSD Undiksha, 1(1). Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/1333/1194

Sutedjo. (2013). Penerapan Model Pembelajaran Kartu Arisan berbasis Multimedia untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Materi Kubus dan Balok pada Siswa kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1), 6–8.

Syafmen, W. (2015). Identifikasi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika di SMA (Studi Kasus SMA N. 11 Kota Jambi). Kreatif, 17(3), 73–77. Retrieved from http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/Kreatif/article/view/3356

Syarifuddin, A. (2011). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Ta’dib: Journal of Islamic Education (Jurnal Pendidikan Islam), 16(01), 113–136. Retrieved from http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/tadib/article/view/57

Wibowo, H. (2011). Perbandingan Efektivitas Pembelajaran Matematika dengan Pendekatan SAVI dan Pendekatan Konvensional pada Materi Prisma dan Limas Ditinjau dari Prestasi Belajar Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Depok Yogyakarta. Universitas Negeri Yogyakarta. Retrieved from https://eprints.uny.ac.id/1795/


Creative Commons License

Jurnal Tadris Matematika (p-ISSN: 2621-3990, e-ISSN: 2621-4008) by http://ejournal.uinsatu.ac.id/index.php/jtm is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License 


Downloads

Download data is not yet available.