Model “Nine Instructional Events Gagne” dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab
PDF

Keywords

Nine Instructional Events Gagne, Arabic Learning

How to Cite

Ghozaly, umi. (2022). Model “Nine Instructional Events Gagne” dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Tadris: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 10(2), 235-255. https://doi.org/10.21274/tadris.2022.10.2.235-255

Abstract

Abstract

Tidak sedikit orang memahami bahwa aktivitas-aktivitas eksternal yang dilakukan oleh guru dalam pembelajaran bahasa arab akan berdampak positif dalam memunculkan respon siswa. Peristiwa pembelajaran yang terdiri dari 9 langkah ini (1. menarik perhatian, 2. memberitahukan tujuan pembelajaran kepada si-belajar, 3. merangsang ingatan pada prasyarat belajar, 4. menyajikan bahan perangsang, 5. memberikan bimbingan belajar, 6. mendorong unjuk kerja, 7. memberikan balikan informatif, 8. menilai unjuk kerja dan 9. meningkatkan retensi dan alih belajar) amat penting karena mampu memicu “aktivitas internal” siswa. Penelitian dengan judul Model “Nine of Instructional Events Gagne” dan Penerapannya dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Tsanawiyah Al Ma’arif 01 Singosari Malang ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis deskriptif. Tujuan penelitian ini mengungkapkan penerapan “Nine of Instructional Events Gagne” dan perwujudan aktivitas internal siswa dalam pembelajaran bahasa arab di Madrasah Tsanawiyah Al Ma’arif 01 Singosari Malang. Melalui analisis kualitatif didapatkan bahwa: 1) aktivitas eksternal dapat didasarkan pada 9 langkah peristiwa pembelajaran gagne sehingga dapat memicu munculnya aktivitas internal berupa respon dari siswa. 2) aktivitas internal siswa dapat berupa respon-respon terhadap pembelajaran dari guru yang bersifat timbal balik.

Keyword: Nine Instructional Events Gagne, Pembelajaran Bahasa Arab

                Most of people understand that external activities carried out by teachers in Arabic learning would have a positive impact in eliciting student responses. This learning events that consist of 9 steps (1. attracting attention, 2. informing the learning objectives to the learner, 3. stimulating memory on learning prerequisites, 4. presenting stimulant materials, 5. providing the learning guidance, 6. encouraging to perform, 7. providing informative feedback, 8. assessing the performance and 9. increasing the retention and learning transfer) are very important because it can trigger students’ "internal activity". This research entitled "Nine Instructional Events Gagne" Model and Its Application in Arabic Learning at Madrasah Tsanawiyah Al Ma'arif 01 Singosari Malang uses a qualitative approach with descriptive type. The purpose of this study aims to reveal the application of "Nine Instructional Events Gagne" and the embodiment of students' internal activities in the Arabic learning at Madrasah Tsanawiyah Al Ma'arif 01 Singosari Malang. Through a qualitative analysis, it was found that: 1) external activities can be based on 9 steps of Gagne learning events which can trigger the emergence of internal activities in the form of responses from students. 2) the students' internal activities can be in the form of responses towards the learning process from teachers that are reciprocal.

Keyword: Nine Instructional Events Gagne,  Arabic Learning

https://doi.org/10.21274/tadris.2022.10.2.235-255
PDF

Downloads

Download data is not yet available.